fietsen in Zuid Tirol!
Een nieuwe reis door noordelijke en zuidelijke Dolomiten. Stukjes Oostenrijk, Stukjes Bozen en verder afzakken richting Rovereto en Bassano. Daarna? Dat weet ik nu nog niet. Zal ik wel zien!
vrijdag 5 juli 2013
erratum
Het bericht over de Monte Grappa is blijven steken in het "concept" stuk. Ik had in die periode een heel slechte internetverbinding. Vandaar dat dit pas nu gepubliceerd wordt.
Monte Grappa!
Mooi weer bij't opstaan! 't Is wel al laat. Gisteren veel rondgelopen, en de fietsvermoeidheid zit ook nog in de benen. Al dik na 10u vertrek ik. Nog wat problemen met de Garmin betreffende het laden van een rit. Internet in het hotel blijkt toch niet goed te werken. Dan op weg. Heb mijn Mortirolotruitje aan en dat ga ik nog horen! Na een 20km op niet al te rustige wegen sla ik af naar de Passo Tomba. Het bordje aan de voet geeft aan 8-10%. Hadden ze moeten samenvoegen! 4km lang, wel heel steil ga je naar 800m! Voor die laatste 50hm krijg je dan anderhalve km... De afdaling is, al naar gewoonte, bereslecht... (Vicenza...)Ik rij naar Feltre. Intussen is de zon weg. En een koude oosterwind blaast sterk. Vrees dat ik niet warm genoeg gekleed ben om de Grappa over te steken. Ik hoor dat er in Feltre een winkel is die me kan helpen. Enig minpuntje: Hij opent slechts om 15u30. Ik dood de tijd in Feltre met er eens rond te kijken. Het heeft wel iets! Na aankoop van een shirt start ik de klim naar de Monte Grappa. Eerste stuk is behoorlijk lastig, dan een tussen stuk waar het wat beter loopt. Toch: Moeilijke klim; altijd ritmeveranderingen, dalen en direct weer steil stijgen... Ook hier stukken tot 17%. Overal hier eigenlijk!Ik tel de km af. Klim is 27km lang, en al na 9km heb ik de helft van de te overwinnen hoogte bereikt! Maar in het overige deel zitten meerdere afdalingen. Die hoogte moet je altijd extra opnieuw stijgen. Even lijkt het dat ik de top niet kan bereiken (ergens een afslag gemist of zo?)maar na een dikke km in de afdaling zie ik de afslag: Nog 2,5km naar de top. De zon komt er terug door (welkom - koud!) en verlicht de besneeuwde bergen in het noorden (!). Ook dit laatste stuk is 8% gemiddeld. Even iets drinken, vaststellen dat ze mijn maat in kledij niet meer binnen hebben en zonder souvenier afdalen. Halverwege de afdaling merk ik dat ik de Garmin niet terug aangezet heb... Dan blijft de file zo. Die 100 hm extra gaan het verschil niet maken!
Beneden rij ik door een stadspoort in Bassano en een Italiaan begint te roepen van " Echo il maglia rosa entrera Bassano al porto de enz...". Leuk!! In het hotel eet ik een stuk zwaardvis en pasta met zeevruchten. Blog komt slechts in de late avond...
Thuis!
't Zit er op! Na een 1065km lange tocht (routeplanner had het over 1080) ben ik thuis geraakt. Omdat ik zowat middenin de Dolomiten zat, was het de eerste 111km passorijden. Staulanza, Pordoi, Sella en afdaling Gardena naar Chiusa. Veel bochten, veel autobussen en gewoon veel te veel van alles. Deze streek, die ik zelf zo mooi vind, wordt langzaam vermoord door haar succes. Het maximum is bereikt. Vroeger had je op de Pordoi geen enkele tunnel. Nu al 3 en ze zijn er nog aan het bouwen. Vroeger zag je overal weiden en bomen staan, nu afbakeningen van skipistes. Gelukkig blijven ze van de Dolomiten zelf nog af. Ik sta vroeg op, en wil dan ook vroeg vertrekken. Eer al die wijn en Grappa in de auto zit (en veilig! Dat het niet kan breken!) is het al rond 8 uur! De massieven liggen er prachtig bij! Monte Pelmo, Civetta (mét sneeuw!) en later Marmolada en Sella geven me toch nog een boost! Vooral Civetta, gezien vanop de Staulanza (wat is dit toch een mooie pas...) is weids. Op de Pordoi zijn ze op 2 plaatsen aan het werken. Overspanningen voor skipistes. Verder is het er vooral ... druk. Veel autos, veel fietsers die er zeker toch niet zoveel genoegen in vinden om omhoog te rijden als ik 13 jaar terug. Toen stond het zomercircuit in Arabba nog in de kinderschoenen. En was er eigenlijk alleen een skiseizoen. De afdaling naar Chiusa is een regelrechte ramp. Ik hang achter een bus en als die er niet was geweest, hing ik achter die bus er 500m voor. Eenmaal onder Sankt Ulrichen (ze hebben daar enkele tunnels gelegd) wordt de circulatie iets beter. Maar voorbijsteken kun je niet... In Chiusa stop ik even. Ben nu 2uur 45 onderweg en heb net 111km afgelegd. Vanaf nu word het wel constant autoroute met nog een klein stukje (50km) secundaire weg in Oostenrijk (Fernpass). Maar intussen is het wel al 11uur. En nog 950km te gaan. Na de Brennerpas (tol + vignet) begint het ook nog te regenen. Altijd van die zware buien, met veel regen in korte tijd. Net als gisteren tijdens mijn slotklim. De rest van het verhaal is simpel. Rijden, even stoppen (nooit lang) , file, stoppen, rijden, file, wegenwerken (60/u - kilometers...) , file ... En de Kennedytunnel! Kwartier later uitladen en nog even "enen" gaan drinken!
woensdag 3 juli 2013
Abonneren op:
Posts (Atom)