vrijdag 5 juli 2013

Thuis!

't Zit er op! Na een 1065km lange tocht (routeplanner had het over 1080) ben ik thuis geraakt. Omdat ik zowat middenin de Dolomiten zat, was het de eerste 111km passorijden. Staulanza, Pordoi, Sella en afdaling Gardena naar Chiusa. Veel bochten, veel autobussen en gewoon veel te veel van alles. Deze streek, die ik zelf zo mooi vind, wordt langzaam vermoord door haar succes. Het maximum is bereikt. Vroeger had je op de Pordoi geen enkele tunnel. Nu al 3 en ze zijn er nog aan het bouwen. Vroeger zag je overal weiden en bomen staan, nu afbakeningen van skipistes. Gelukkig blijven ze van de Dolomiten zelf nog af. Ik sta vroeg op, en wil dan ook vroeg vertrekken. Eer al die wijn en Grappa in de auto zit (en veilig! Dat het niet kan breken!) is het al rond 8 uur! De massieven liggen er prachtig bij! Monte Pelmo, Civetta (mét sneeuw!) en later Marmolada en Sella geven me toch nog een boost! Vooral Civetta, gezien vanop de Staulanza (wat is dit toch een mooie pas...) is weids. Op de Pordoi zijn ze op 2 plaatsen aan het werken. Overspanningen voor skipistes. Verder is het er vooral ... druk. Veel autos, veel fietsers die er zeker toch niet zoveel genoegen in vinden om omhoog te rijden als ik 13 jaar terug. Toen stond het zomercircuit in Arabba nog in de kinderschoenen. En was er eigenlijk alleen een skiseizoen. De afdaling naar Chiusa is een regelrechte ramp. Ik hang achter een bus en als die er niet was geweest, hing ik achter die bus er 500m voor. Eenmaal onder Sankt Ulrichen (ze hebben daar enkele tunnels gelegd) wordt de circulatie iets beter. Maar voorbijsteken kun je niet... In Chiusa stop ik even. Ben nu 2uur 45 onderweg en heb net 111km afgelegd. Vanaf nu word het wel constant autoroute met nog een klein stukje (50km) secundaire weg in Oostenrijk (Fernpass). Maar intussen is het wel al 11uur. En nog 950km te gaan. Na de Brennerpas (tol + vignet) begint het ook nog te regenen. Altijd van die zware buien, met veel regen in korte tijd. Net als gisteren tijdens mijn slotklim. De rest van het verhaal is simpel. Rijden, even stoppen (nooit lang) , file, stoppen, rijden, file, wegenwerken (60/u - kilometers...) , file ... En de Kennedytunnel! Kwartier later uitladen en nog even "enen" gaan drinken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten